středa 17. října 2018

Recenze knih | Věk X - Richelle Mead


První díl jedné z dalších sérii od Richelle Mead s Názvem Věk X. Kniha u nás byla vydána už v roce 2014, ale já se k jejímu čtení dostala teprve teď a to už mi nějakou dobu leží doma. Nějak jsem se  nemněla do čtení této série, ani nevím proč, ale teď si říkám, sakryš, proč jsi ji nezačala číst dříve?

Příběh se odehrává v blízké budoucnosti po Úpadku, což je katastrofa, během které zemřelo hrozně moc lidí. Po tomto Úpadku vznikla republika s názvem RUNA. Tato republika je velice vyspělá a považuje se za nejlepší a nejvyspělejší ve světě. Jakékoliv jiné náboženství než to, které runa káže je velice bedlivě sledováno a ve většině případech zakázáno, protože nic mezi nebem a zemí se v této zemi neuznává a prostě nesmí existovat.

Svým způsobem se mi RUNA jako země líbí, je velice vyspělá, pokroková, ale na druhou stranu káže, v co lidi můžou a nemůžou věřit, všichni jsou pod kontrolou, protože každý občan má pod kůží čip, kde jsou o něm veškeré informace, všude je vše kontrolováno. Lidé mají také takzvané genetické skóre. To pro mě byl taky celkem oříšek, mluvili tam hodně o skóre 8 a 9, které je prý vysoké a tudíž jsem pochopila i hodně dobré. Bohužel nebylo blíže specifikováno.

Lidé se v RUNA dělí na plebejce, patricie a popřípadě kasty. Toto dělení jsem v knize úplně nepochopila, což jsem nebyla moc ráda, dle mého názoru tam tyto pojmy byly velice špatně vysvětleny ne-li vůbec. Ráda bych se přesně dozvěděla, co jaký název znamená. Bohužel jsem si musela hodně domyslet a nevím, jestli dobře. Co jsem si tak domyslela, kasty jsou bohatí lidé s hodně dobrým postavením ve společnosti. Tyto kasty by si rády zanechaly nějaké své pravomoci atd. Budu ráda, když mě někdo, kdo knihu četl opraví pokud jsem to pochopila špatně J
Země, které nejsou v RUNA, jsou nazývány provincie. Tyto země jsou velice málo vyspělé, bují tam kriminalita a obyvatelé RUNA si kolikrát myslí, že lidé například z Panamy o které se v knize hodně mluví, jsou naprosto „hloupí“, což není až tak pravda.

Ústřední dvojící příběhu jsou Dr. Justin March a Mae Koskinenová pretoriánka.

Justin je takzvaný služebník ve službách vlády. Jeho prací je hlídat a kontrolovat náboženské skupiny, dávat jim licence, popřípadě licence odebírat a tyto skupiny rušit pokud nejsou v souladu s RUNA. Po jednom jeho napsaném hlášení je poslán do nuceného exilu právě do Panamy. Ovšem po nějaké době je vyžádán zpět do RUNA, aby vyřešil velice zapeklitý případ týkající se rituálních vražd a náboženství. Sebou do RUNA si dováží také dívku z Panamy jménem Tessa, která je velice chytrá a myslím si, že v dalším díle o ní ještě hodně uslyšíme. Justin je povahou velký sukničkář, strašně namyšlený, ale velice chytrý.

Mae Koskinenová je původem patricijka z velice bohaté kastářské rodiny, nyní pretoriánka, což je nejelitnější skupina vojáků v RUNA. Jsou doslova vražední, jejich schopnosti jsou ještě vylepšeny implantátem pod kůží, který jim dodává sílu a rychlost. Mae je po jednom prohřešku poslána jako doprovod do Panamy pro Justina a posléze určena jako jeho ochranka. Z této funkce není vůbec nadšena, přijde jí to jako nehodno jejího postavení, ale co může dělat.
Justin a Mae se tedy vydávají na svou „misi“. Mezi touto dvojicí to opravdu hodně jiskří, není taky divu, hned na začátku knihy se spolu vyspí. Ovšem poté se od sebe snaží držet co nejdále. Justin pro to má celkem dobrý důvod. Uzavřel totiž dohodu s nějakým bohem, že mu začne naslouchat a sloužit poté, co dostane ženu, kterou pozná podle koruny z květů a trní myslím, a tou ženou je Mae. Celkově jsem si tuto dvojici moc oblíbila. Funguje to mezi nimi skvěle a skvěle se doplňují.

Shrnutí: Z knihy jsem opravdu nadšená, příběh je zajímavý a poutavý, má děj, akci a napětí. Jen bych byla ráda, kdyby se určité pojmy více vysvětlily, to tam totiž podle mě hodně chybělo. Já osobně bych tomu všemu díky tomu lépe porozuměla. Nemám totiž ráda, když něčemu nerozumím.

9 komentářů:

  1. Really interesting, thanks for sharing!

    Thanks for follow, I followed you back:)
    jointyicroissanty

    OdpovědětVymazat
  2. The book seems very interesting! I am following you. :D
    www.thefancycats.pt

    OdpovědětVymazat
  3. Świetny post :)

    obserwuje i zapraszam do mnie:
    http://milentry-blog.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  4. Na tuhle sérii jsem narazila jak byla teď ke koupi asi za 29 Korun. Ještě jsem ji nečetla, ale jsem na ni zvědavá, snad se mi bude také líbit. :-)

    OdpovědětVymazat
  5. sounds like a very interesting book.

    anyway, I like your blog, wanna follow each other? please let me know. thanks :)

    BLOG
    INSTAGRAM

    OdpovědětVymazat
  6. Świetny post :)
    obserwuje i zapraszam do mnie :
    http://milentry-blog.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  7. Love reading myself! It's one of my favorite past times babe.

    xo,
    Tania
    https://inspiremyfancy.com/

    OdpovědětVymazat
  8. Wonderful post, dear! ♥ I really liked it!
    Hugs ♥

    OdpovědětVymazat