pondělí 19. března 2018

Recenze knih | Sníh nebo popel - Sara Raasch



Tuhle knížku jsem dostala loni k Vánocům. Zaujala mě jak její obálka, tak taky anotace. Kniha se řádí mezi fantasy pro děti a mládež, no mezi děti a mládež už nějakou dobu nepatřím, ale co, tenhle žánr prostě miluju, nějak na něm ulítávám.

Knížka je autorčinou prvotinou. Tento příběh – hrubý náčrt napsala ve dvanácti letech, což je úžasné, protože příběh je promyšlený, skvěle vytvořený fiktivní svět. Rukopis určitě prošel změnami, než se v roce 2015 dostal na pulty knihkupectví, ale i tak, dvanáctiletá holka? Tak to je fakt dobrá.


Obálka je krásná, líbí se mi, jak je tam znázorněna Zima a Jaro ve tvaru Jing a Jang. Pro mě to má takové svoje kouzlo. Je jen škoda, že je to dělané formou přebalu a ne rovnou natištěné na deskách knihy.


Příběh mě do sebe vtáhl vlastně už od začátku, což je dobře, protože jakmile se nezačtu do knihy hned, později už se mi to většinou nepodaří. Je jen pár výjimek, kde se to povedlo.

Děj je zasazen do Říše, která se nazývá Primoria. Přimorii tvoří celkem osm království. Čtyři roční období – Jaro, Léto, Podzim a Zima (v těchto královstvích je jen jedno roční období) a Střídavá království – Corderll, Yakim, Ventralli a Paisly (v těchto královstvích se střídají čtyři roční období). Každé království vládne svou magií. A proč sem vlastně tenhle odstavec píšu? Protože se mi líbí, jak autorka dala lidem z každého království Ročních období svůj jedinečný vzhled. Zimané – mají bílé vlasy, modré oči a velice světlou barvu pokožky, Podzimané – mají černé vlasy, černé oči a velice tmavou barvu pokožky, Jaro – mají plavé vlasy, zelené oči a o něco tmavší odstín pokožky než Zimané. Léto – tak to bylo jediné z těchto čtyř království, o kterém se v knize dá, se říct nic nepsalo, což je škoda. 

V kostce se jedná o příběh uprchlíků, kteří se snaží obnovit své zničené Zimní království a snaží se bojovat proti Jarnímu, které právě to jejich zničilo. Hlavní hrdinkou je Meira, šestnáctiletá dívka, která je od malička vychovávaná jako bojovnice, v jednoduchých až polních podmínkách. Je jí od dětství vtloukáno, že bojuje za obnovu Zimního království.


Meira jako hlavní hrdinka se mi líbila. Je odvážná, umí bojovat, je zvyklá žít ve špatných podmínkách, hodně chytrá, ale někdy byla dost tvrdohlavá a umíněná. V některých situacích jsem to dokázala pochopit, ale občas už to bylo až moc. Ale taky je obětavá, dokáže se vzdát věcí, které by chtěla a obětovat se pro blaho ostatních

V příběhu se objevila i milostná zápletka. Jak jinak, dva kluci, kteří stojí o jednu holku a ona neví, o koho z nich vlastně stojí. Theron a Mather jsou oba fajn, nedokážu říct, kterému fandím, asi prostě oběma :)

4 komentáře:

  1. O týhle knížce slyším poprvý, ale obálku má fakt krásnou. Jinak ta mapa je hodně podobná mapě, která se objevuje v Písni ledu a ohně, takže zřejmě čerpali inspiraci z tama :D

    Karolína & Maličkosti ze života

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, obálka se fakt povedla :) Knížku určitě doporučuju k přečtení. Tak na tu mapu se musím podívat, to mě fakt zajímá :D

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Tahle kniha mě hodně láká :) Navíc má nádhernou obálku a mám ráda i mapy v knihách :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Knížku určitě doporučuju a obálka ta se fakt povedla :)

      Vymazat