sobota 10. března 2018

Recenze knih | Život a smrt - Stephenie Meyer



Jedná se o knihu patřící k sérii Stmívání, která byla vydána k desátému výročí téhle série. Ve výsledku se nejedná o nic jiného než přepis původního románu Stmívání ovšem s přehozením pohlaví hlavních a také vesměs všech ostatních postav.


První co mě zarazilo, když jsem knihu poprvé viděla, bylo to, jak je hrubá. Jedná se totiž o komplet, což znamená, že obsahuje jak původní verzi příběhu Stmívání, tak také novou verzi Život a smrt.
A právě velikost knihy mi opravdu vadila. Jednak pro to, že se špatně držela v rukou při čtení, byla dost těžká, ale hlavní důvod byl ten, že velká velikost také odpovídala vysoké ceně knihy. No jo, tah nakladatelství, jak ze čtenářů vytáhnout více peněz. Ovšem já bych ocenila, kdyby Život a smrt byla samostatná kniha. Stmívání už doma mám a opravdu ho nepotřebuju dvakrát.


Obálka knihy se mi moc líbila. Ruka, která drží jablko, přesně odpovídá vzhledu původního románu jen s tou změnou, že jablko je zelené a drží ho jen jedna ruka. Hezky to k sobě ladí a poukazuje to na nějakou spojitost.

Do knihy jsem se pouštěla s celkem smíšenými pocity, nevěděla jsem totiž, co od toho vlastně čekat. Představa, že Edward není Edward, ale Edyth a Bella není Bella a Beau mě celkem děsila, nedokázala jsem si to představit.


Bohužel, musím říct, že tento pohled na příběh mě nezaujal. Situace, kde Bella byla roztomile neohrabaná, kde to u holky působilo mile, tak u Beaua to působilo dost směsně a prostě divně.
Třeba situace, kde v hodině určují krevní skupiny. Belle se udělá zle a nakonec ji Edward donese na ošetřovnu, chlap hrdina, který pomůže dámě v nesnázích. Oproti tomu když se udělá zle Beauovi a Edyth ho podpírá a skoro nadnáší na ošetřovnu, no prostě zvláštní. Další, co mě třeba odrovnalo, tak když Edyth nese Beaua na zádech :D Když Edward nesl Bellu a utíkal s ní lesem, tak mi to prostě přišlo takové norálnější, prostě chlap nese ženu na zádech, ale když jsem si představila Beaua na zádech Edyth musela jsem se opravdu smát.

A takových situací tam byla prostě spousta, to co se skvěle hodilo k Belle, tak to bylo u Beaua vážně divné.  
Konec knihy byl ovšem úplně jiný než u Stmívání. Jsem ráda, že původní série takto nekončí, protože, by jsme přišli, o další tři skvělé knihy a vše by bylo moc uspěchané.

2 komentáře:

  1. Musím říct, že mě Stmívání neokouzlilo nikdy. Zkoušela jsem i knihu i film a nic. Asi na ty upíry prostě nejsem. Každopádně příběh znám a souhlasím s tebou. Nedokážu si představit přehození pohlaví hlavních postav :D To jako fakt? S tou velikostí knihy je to trošku na pováženou, člověk je rád, když má v knihovně něco netypického, ale když se blbě drží při čtení, tak je to podle mě od nakladatelství krok vedle. Asi to bude tím taháním peněz ze čtenářů...už jen to, že nějakým způsobem upraví původní příběh se mi vůbec nelíbí... Jelikož nejsem fanouškem této série, tak mě to moc neštve, ale dokážu si představit, kdyby se něco takového stalo s mojí oblíbenou knížkou. Taky bych z toho nebyla úplně šťastná

    OdpovědětVymazat
  2. Přesně, jak píšeš, taky se mi nelíbí, když se nějakým způsobem upraví původní příběh (až na jeden jediný případ). Měl by prostě zůstat tak, jak je a nic se na něm neměnit.
    Já jako fanoušek Stmívání bych raději uvítala, kdyby Stephenie Meyer raději dokončila Midnight sun. To je jediný případ, kdy by mi nevadil jakoby upravený první díl, protože těch několik kapitol, co kolují po netu bylo skvělých a bylo to psané vlastně z pohledu Edwarda :)

    OdpovědětVymazat